Doorgaan naar hoofdcontent

mijn IMPROV patchwork

APPELSMOTCH




Wat houdt improv patchwork voor mij in?

Patchwork zijn lapjes, die je met rolmes en liniaal in een bepaalde vorm en maat snijdt, waarna je ze aan elkaar naait met de hand of naaimachine. Door dit te doen in een bepaalde volgorde, komt er een mooi patchwork blokje tevoorschijn. Er zijn een heleboel patchwork blokken in de wereld, dus er is keuze genoeg.

Nu improv. Neem een bestaand patchwork blok, bijvoorbeeld een simpele ster zoals op de foto links hierboven. Gebruik wat heldere, frisse kleuren met wat opvallende motieven. Maak het patchwork ster-blok zoals je gewend bent. Als het ster-blok klaar is, ga je met verschillende afmetingen en kleuren stoffen er omheen naaien. 
Hier wil ik ook wel mijn scraps/ restjes stof voor gebruiken. Ha ha, nu zullen mijn cursisten wel zeggen: daar heb je haar weer hoor, met de scraps/ restjes stof. Ik krijg dan ook veelvuldig de vraag: hoe kom je toch aan al die restjes stof? En dan zeg ik: door alle formaat en afmetingen lapjes te bewaren die ik over hou met andere quilt projecten of van jullie, die stukjes in de prullenbakjes gooien.

Omdat het ster-blok rechte afmetingen rondom heeft, hou ik dit aan als een soort liniaal van wat een rechte lijn is. Want wat er omheen genaaid wordt, is dat niet meer. Dus als de eerste lapjes er omheen vastzitten, is jouw zogenaamde liniaal er niet meer. Maar weet je, dat is nou juist het leuke ervan. Alles wat je dan er omheen vast naait, wordt dan een beetje golfachtig patchwork. Het lijkt dan of je niet recht kunt naaien, maar natuurlijk kunnen we dat allemaal. Dit is precies wat ik juist speels en cool vind. 
Op deze manier heb ik een aantal improv patchwork blokken gemaakt. Soms met een patchwork blok op de gewone manier gemaakt en een aantal lekker uit de losse hand. Met eigen getekende applicatie en stitchery.


Op de handwerkbeurs in Zwolle van dit jaar heb ik twee kleuren jeans naaigaren gekocht. Bepaalde stitchery is hiermee gemaakt.


Het vogeltje, dat in het patroon van de workshop "tekenen met de naaimachine” zit, wordt nu met de hand geappliceerd. Ik heb hier de techniek "back thread basting" voor gebruikt.
Zo is ook de doorgesneden appel gemaakt.
Dit is een heerlijk werkje om voor je favoriete tv series te doen. Oeps ja die heb ik ook hoor. Ik neem ze op, ik sla ze op en kijk ze wanneer ik zo'n soort werkje heb, wat ik hierbij kan doen. Ondertiteling niet nodig, maar graag wel in het Engels gesproken. Dit volgt wel makkelijker dan.

Appelsmotch 
De titel van deze quilt is dus appelsmotch. Waarom?
Omdat er hele stukken patchwork in zitten, maar ook tot moes gemaakte stukken.

En een appel is fris en fruitig. En dit ook.



Nu heb ik de meeste improv patchwork blokken van de appelsmotch in elkaar. Nu nog een geheel ervan maken. Ik heb gekozen voor een zacht grijze effen achtergrond stof. Een aantal blokken hebben ook al een rand van deze grijze stof gekregen. Het begin is er.
Als ik zo naar de quilt kijk, deze ligt boven in mijn atelier op de grond, komt het idee in mijn hoofd om straks nog wat te doen met al die zacht grijze achtergrond stof, die al om de meeste blokken zit. Zoiets van een tekening of hier en daar een kleine overlappende applicatie. 

Ha, maar daar vast meer over in een volgend blogbericht.



GROETJES MIRANDA


Reacties

Populaire posts van deze blog

sealife - beach slowstiching deel 10

Bij de beide panelen heb ik met een stiksteekje de onderkant bewerkt. Maar natuurlijk ben je vrij om je eigen hoeveelheid creativiteit erop los te laten. Verder dan een paar extra steekjes en kanten applicaties hier en daar is er niks meer aan toegevoegd omdat ik het vrij simpel wilde houden. Zo kan iedereen eens snuffelen aan deze techniek. Wil je nou echt verder met deze techniek dan kun je je opgeven voor de slow-stitching cursus in het komende najaar. Ik laat je door middel van stof- en draadgebruik zien wat er zoal mogelijk is met deze o zo super leuke techniek. Nu de twee panelen klaar zijn, kunnen we er een super leuke strandtas van gaan maken! Wat heb je nodig: - stof voor de binnentas - rolmes of schaar - meetlint of quilt liniaal - spelden - naaimachine. Oeps, sorry maar ik wil graag een stevig in elkaar genaaide tas hebben. - een paar handvatten, gebruikt of nieuw, dat maakt niet uit. Neem je twee panels en meet de volgende afmeting 45cm bij 52 1/2 cm. Snij of k

Fijne kerstdagen allemaal en een goed creatief 2015

Tot volgend jaar. GROETJES MIRANDA