Doorgaan naar hoofdcontent

Naaimachines

Welke naaimachine heb jij?
En wat doe je er allemaal mee?

Zelf ben ik in het bezit van twee prachtige naaimachines.

Een Pfaff quilt expression 4.0 .


En een Janome memory craft 8900 QCP.


De Pfaff  quilt expression 4.0 heb ik nu een aantal jaren. Mijn eerste naaimachine was ook een Pfaff, zo één met van die druktoetsen. Daar heb ik heel wat kleding voor de de kinderen en voor mezelf mee gemaakt. Nu ik er zo over nadenk, volgens mij heb ik ook mijn trouwjurk daar mee gemaakt.
Omdat mijn schoonmoeder al jaren aan het quilten was en ik toen echt niks mee te maken wilde hebben met dat quilten, was ik heel blij met mijn Pfaffje. Het heeft heel wat kledingstukken in elkaar gezoomd. 
En toen kwam de tijd van het patchwork en quilten. Een wereld ging voor me open. Wow !!!!
In het begin was ik gek op appliceren met de festonsteek. Bah, die steek zat niet op mijn kleine vertrouwde Pfaffje. Nu kon ik de cordonsteek wel gebruiken, die heb ik heel veel gebruikt met applicaties te maken op kleding, hoor. Leuk, met gemêleerd naaimachine garen. Alleen was dit nou niet een mooie steek om een gehele applicatie quilt mee te maken.
Dus kwam er een Quilt expression 4.0 in huis. Wauw, wat een ding, geweldig! Met een heleboel verschillende steken. Wat een lol om alles uit te proberen. Zo is mijn verzameling aan verschillende naaimachine garens en naalden ontstaan. 
Bij deze naaimachine heb ik ook een aantal extra leuke hebbedingetjes aangeschaft voor nog meer naaiplezier.

Hier is er één van:
De circular attachment voor de Pfaff. Helaas past deze niet op alle Pfaff naaimachines.
Wat doet hij? 
Nou, hij maakt de perfecte cirkels. Van klein naar groot. Dit kun jezelf instellen met een schuifje dat op de circular attachment liniaal zit. Een magnetische punaise houdt de stof in het midden vast. Stel de naaimachine in op een mooi siersteekje en rijg borduurdraad naar eigen kleurkeuze op de naaimachine. Nu maar gas geven en je naaimachine doet de rest.


Door het veelvuldige gebruik van de free-motion stand van deze Pfaff is de bovenspanning op deze stand niet meer in orde. Aangezien ik heel graag mag tekenen in de free-motion stand op de naaimachine heb ik de Janome erbij genomen.
Ook een fantastische naaimachine met heel veel mogelijkheden. Ik heb deze nu bijna een jaar en elke dag geniet ik ervan om met deze naaimachine te werken. 
De beide naaimachines staan naast elkaar in het atelier, maar met de Janome werk ik het meeste. 
Omdat ik de circular attachment liniaal van de Pfaff geweldig vond, heb ik er ook één bij de Janome gekocht.


Werkt hetzelfde als die van de Pfaff.

Nou zijn dit monsters van naaimachines, maar een gewone huis-, tuin- en keuken naaimachine doet het werk ook prima. 
Want al die verschillende steekjes, wanneer gebruik je die nou eigenlijk? Ja, ik dan wel, maar op een gewone naaimachine zitten ook mooie steekjes, hoor. Rijg maar eens mooi borduurdraad op je machine, gebruik een embroidery naald en ga ze allemaal maar eens uitproberen. 

Veel plezier!

GROETJES MIRANDA

Reacties

Populaire posts van deze blog

sealife - beach slowstiching deel 10

Bij de beide panelen heb ik met een stiksteekje de onderkant bewerkt. Maar natuurlijk ben je vrij om je eigen hoeveelheid creativiteit erop los te laten. Verder dan een paar extra steekjes en kanten applicaties hier en daar is er niks meer aan toegevoegd omdat ik het vrij simpel wilde houden. Zo kan iedereen eens snuffelen aan deze techniek. Wil je nou echt verder met deze techniek dan kun je je opgeven voor de slow-stitching cursus in het komende najaar. Ik laat je door middel van stof- en draadgebruik zien wat er zoal mogelijk is met deze o zo super leuke techniek. Nu de twee panelen klaar zijn, kunnen we er een super leuke strandtas van gaan maken! Wat heb je nodig: - stof voor de binnentas - rolmes of schaar - meetlint of quilt liniaal - spelden - naaimachine. Oeps, sorry maar ik wil graag een stevig in elkaar genaaide tas hebben. - een paar handvatten, gebruikt of nieuw, dat maakt niet uit. Neem je twee panels en meet de volgende afmeting 45cm bij 52 1/2 cm. Snij of k

Fijne kerstdagen allemaal en een goed creatief 2015

Tot volgend jaar. GROETJES MIRANDA